Ενάντια στην απαγόρευση κυκλοφορίας σε οποιαδήποτε ώρα

Editorial

Με το προχθεσινό διάγγελμα του Μητσοτάκη επιχειρείται μία κλιμάκωση των περιορισμών των κοινωνικών συναθροίσεων. Η βασική κορωνοαφήγηση είναι ότι τα μέτρα δεν απέδωσαν, η κοινωνία δεν πρόσεχε, οι ασυμπτωματικοί διέδωσαν τον ιό και τώρα κινδυνεύουν οι πάντες. «Επειδή κάποια ανόητη μειοψηφία δεν έχει συνειδητοποιήσει ότι κρατά στα χέρια της μία τεράστια καταστροφή, τώρα το χρεώνεται όλη η κοινωνία».

Όμως η πραγματικότητα είναι τελείως διαφορετική[i]:

  • Οι έρευνες που εξετάζουν την ύπαρξη αντισωμάτων οδηγούν σε μία ριζική αναθεώρηση της αναλογίας περιστατικών με κλινικά συμπτώματα σε σχέση με τους ασυμπτωματικούς. Πράγμα το οποίο μας οδηγεί αντίστοιχα στην προς τα κάτω αναθεώρηση του ποσοστού θνησιμότητας ακόμα και 23 φορές χαμηλότερα από τους αρχικούς υπολογισμούς στο 0,19%.
  • Ο κορονοιός δεν απειλεί ολόκληρη την κοινωνία, παρά μόνο όσους έχουν ένα αδύναμο ανοσοποιητικό ή άλλες ασθένειες οι οποίες έχουν εξασθενίσει τον οργανισμό καθώς και όσων η ηλικία τους είναι στο προσδόκιμο επιβίωσης.
  • Στις χώρες που αντιμετώπισαν μεγάλη αύξηση των κρουσμάτων, αυτή την στιγμή δεν παρατηρείται η αναλογία κρουσμάτων προς θανάτους που παρατηρήθηκε στο λεγόμενο «πρώτο κύμα» από τον Φεβρουάριο μέχρι τον Απρίλη. Η τεράστια αύξηση των κρουσμάτων δεν συνοδεύεται από μία αντίστοιχη εικόνα για τους θανάτους. Τα μαθηματικά μοντέλα που προέβλεπαν εκατομμύρια νεκρούς δεν επιβεβαιώθηκαν.

Ο ιός είναι λιγότερο επικίνδυνος από τις εκτιμήσεις που έγιναν στην αρχή του ξεσπάσματος του κορωνοϊού. Αυτό σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι είναι αβλαβής. Ο ιός είναι πράγματι ιδιαίτερα επικίνδυνος για συγκεκριμένες κατηγορίες που πληθυσμού. Οι δηλωμένοι θάνατοι είναι το αποτέλεσμα της παντελούς αδυναμίας να προφυλάξουν όσους πράγματι κινδυνεύουν. Στην πραγματικότητα είναι έκφραση της αδυναμίας προφύλαξης των γεροκομείων και της ουσιαστικής εγκατάλειψης των ηλικιωμένων στα κοράκια των σχετικών ιδρυμάτων. Ένα μίγμα πολιτικής, όπως το παράδειγμα της Γερμανίας, που θα αύξανε τις ΜΕΘ και την δυνατότητα διασωλήνωσης, θα προστάτευε τις ευάλωτες ομάδες θα μπορούσε να αντιμετωπίσει την νέα αυτή υγειονομική κρίση.

Ακόμα όμως και αν ο κορωνοϊός ήταν κάτι πολύ χειρότερο από αυτό που είναι, και πάλι η καραντίνα θα ήταν ένα αναποτελεσματικό μέσο καταπολέμησης μίας πανδημίας. Αν πέθαιναν χιλιάδες στο δρόμο, πιστεύουμε ότι θα ήταν ίδιο το αποτέλεσμα για την τάξη των χορτάτων σε σχέση με την υπόλοιπη κοινωνία; Σε οποιαδήποτε αρρώστια η πρόσβαση σε καλύτερα μέσα φροντίδας, διατροφής και φαρμάκων αποτελεί τον πιο θεμελιώδη τρόπο αντιμετώπισης της. Η Αριστερά σε αυτή την περίπτωση θα έλεγε «μείνετε σπίτι σας και πεθάνετε μόνοι σας»;  Ή θα οργάνωνε την άμεση απαλλοτρίωση των βασικών αγαθών σε μία προοπτική ανατροπής της εξουσίας που κρατά τα αγαθά για τον εαυτό της; Η καραντίνα είναι μία ηττημένη στρατηγική είτε στη περίπτωση μίας μέτριας ίωσης, που είναι ο κορωνοϊός, είτε στην περίπτωση μίας μαζικής πανδημίας. Είναι μια στρατηγική σωτηρίας της άρχουσας τάξης και θανάτου για τους υποτελείς. Γι’ αυτό και δεν μπορεί να είναι η στρατηγική της αριστεράς.

Όμως οι ήττες που μετράμε ήδη τον τελευταίο χρόνο είναι ήδη πολλές. Ο νόμος για τις διαδηλώσεις, τα πεσίματα στις πλατείες, η απώλεια του Πολυτεχνείου και άλλων σχολών ως χώρου πολιτικοποίησης και συνεύρεσης κινηματικών πρωτοβουλιών, η εκ θεμελίων αλλαγή των εργασιακών, η διατήρηση των προσφύγων σε άθλιες συνθήκες υποχρεωτικού εγκλεισμού είναι μόνο μερικές από αυτές. Οφείλουμε να δούμε το πώς η ρητορική του κορωνοϊού αποτέλεσε ένα εξαιρετικά δυνατό εργαλείο αδρανοποίησης της αριστεράς και νομιμοποίησης του δόγματος «κάτσε σπίτι σου αν θες να προφυλάξεις τους συγγενείς και τους φίλους σου». Από την στιγμή που αυτό εγκαθιδρύθηκε, το κράτος χρησιμοποίησε εργαλειακά τον κορωνοιό για να χτυπήσει ακριβώς τις κοινωνικές συναθροίσεις που δεν ήθελε. 

Το διάγγελμα του Μητσοτάκη είναι έκφραση της κλιμάκωσης της επίθεσης σε οτιδήποτε δεν τρώει αβίαστα το κουτόχορτο της κορωνουστερίας και της μόνιμης εγκαθίδρυσης κατάστασης εκτάκτου ανάγκης. Ωστόσο τώρα δεν προσπαθούν μόνο να καταστείλουν το δικαίωμα στη διαδήλωση, αλλά και την πιο στοιχειώδη μορφή κοινωνικοποίησης, την παρέα στην πλατεία. Με τους περιορισμούς κυκλοφορίας πραγματοποιούν μια πολιτική επίθεση ενάντια σε κάθε χώρο που βρίσκεται, συζητά και εν τέλει πολιτικοποιείται το «δικό μας στρατόπεδο». Όταν η κυβέρνηση προσπαθεί να ενοχοποιήσει τη νεολαία για το γεγονός ότι πίνει μπύρες στην πλατεία, αποσκοπεί στο να καταπολεμήσει εκείνες τις κοινωνικές και πολιτισμικές πρακτικές, οι οποίες δεν βρίσκονται υπό τον έλεγχο της κυρίαρχης αστικής κουλτούρας.

Αυτή η βρώμικη εξουσία, οι Βορίδηδες και οι Γεωργιάδηδες οραματίζονται μία κοινωνία γενικής επιβολής της αστυνομοκρατίας σε όλο το φάσμα της ζωής. Το ζοφερό μέλλον που σχεδιάζουν είναι η μονότονη κίνηση από τη δουλειά στο σπίτι και πάλι ξανά από την αρχή την επόμενη μέρα. Ο ελεύθερος χρόνος αλλάζει χαρακτήρα, δεν αποτελεί χρόνο συζήτησης, σύνδεσης, αλληλεπίδρασης. Δεν αποτελεί πεδίο ελεύθερης και ανοιχτής σύναψης πολιτικών, φιλικών, σεξουαλικών σχέσεων. Υπό το αβάσταχτο αίσθημα ότι κινδυνεύεις ή απειλείσαι παντού και πάντα, ποιος έχει το κουράγιο να πολεμήσει;

Δεν χρειάζεται να έρθει η επίθεση για να καταλάβουμε ότι η απαγόρευση κυκλοφορίας θα σημαίνει ένα μεγάλο πανηγύρι για τα φασισταριά που έχουν προσλάβει στους ΔΙΑΣ. Η κυβέρνηση έχει δώσει το δικαίωμα στο κάθε φασιστοειδές, τώρα ιδίως μετά την δίκη της ΧΑ, να πάρει το αίμα του πίσω από τη νεολαία που ξεσκάει στο δημόσιο χώρο. Σε αυτή την μάχη δεν υπάρχει περιθώριο για ίσες αποστάσεις. Αντικειμενικά η υιοθέτηση της κορωνοϋστερικής ρητορικής οδηγεί στην ηθική δικαιολόγηση της καταστολής και της βίαιης μετατροπής των υπαρχουσών κοινωνικών και πολιτικών σχέσεων.

Το ενδιαφέρον της άρχουσας τάξης για τη δημόσια υγεία είναι υποκριτικό. Την ίδια στιγμή που δίνουν πράσινο φως στους ΔΙΑΣ να σπάνε την πιο απλή δυνατότητα κοινωνικοποίησης, στα λεωφορεία και στο μέτρο ο κόσμος είναι στοιβαγμένος σαν τις σαρδέλες, αντιστοίχως και στα σχολεία των 25 μαθητών ανά τάξη. Τα γηροκομεία παραμένουν ανοχύρωτα και στα νοσοκομεία οι ΜΕΘ παραμένουν στα ίδια νούμερα με τον Μάρτιο. Από εκεί φαίνεται το «ενδιαφέρον» για την υγεία και τη διασπορά του ιού. Η κυβέρνηση δεν πρόκειται από δω και στο εξής να μοιράζει 500ρια στους εργαζόμενους με αναστολή. Ο Μητσοτάκης το είπε ξεκάθαρα δεν υπάρχουν πλέον λεφτά. Γι’ αυτό και δεν θα υπάρχει γενικό λοκντάουν παρά μόνο περιορισμός της κυκλοφορίας σε οτιδήποτε αφορά τον ελεύθερο χρόνο. Θα συναθροίζεστε στα ΜΜΜ, στα σχολεία και στις επιχειρήσεις, αλλά όχι στον ελεύθερο χρόνο σας. Μόνο ένας ανόητος μπορεί να πιστέψει ότι ο ιός δεν κολλάει στο μετρό και στη δουλειά αλλά κολλάει στην πλατεία ή στην «μυστική» συνάθροιση στο σπίτι με τους φίλους σου. Με το πρόσχημα του κορωνοϊού η ελληνική κυβέρνηση, όπως και οι υπόλοιπες παίρνουν στοχευμένα μέτρα απαγόρευσης των κοινωνικών συναθροίσεων και εν τέλει των πολιτικών συγκεντρώσεων σε κλειστό και ανοιχτό χώρο. Ταυτόχρονα κλιμακώσει την ιδεολογική πίεση ποινικοποιώντας κάθε διαφορετική άποψη ως εγκληματική για την δημόσια ασφάλεια και την υγεία.

Η αριστερά πρέπει άμεσα να αντιδράσει. Δεν μπορεί η ατζέντα της να περιορίζεται μόνο στις ελλείψεις στο χώρο της υγείας. Η υπεράσπιση των πολιτικών δικαιωμάτων και ελευθεριών είναι ύψιστης σημασίας, ακόμα και για να συνεχίσει κανείς να μιλάει για τις ΜΕΘ και την ενίσχυση του ΕΣΥ. Οφείλουμε να σπάσουμε στην πράξη την κλιμάκωση της αστυνομοκρατίας. Η εθελοτυφλία και η αδράνεια από δω και πέρα γίνεται καταστροφική. Να πούμε ένα ξεκάθαρο όχι στην απαγόρευση κυκλοφορίας, στα χαφιδοαδειόχαρτα και στην ποινικοποίηση της ελευθερίας της γνώμης, πριν η κατάσταση γίνει μη αναστρέψιμη.

Avantgarde


[i] https://avantgarde2009.wordpress.com/2020/10/03/μαθηματικές-σκέψεις-και-όχι-μόνο-για-τ/

 

2 responses to “Ενάντια στην απαγόρευση κυκλοφορίας σε οποιαδήποτε ώρα

  1. Οταν είσαι γενικά και κάθετα αντίθετος στη μάσκα λίγη βαρύτητα έχει η γνώμη σου για το ωράριο. Για την ακρίβεια η θέση στο ζήτημα της μάσκας ενισχύει η αποδυναμώνει τη θέση σου σε κάθε λογής περιορισμούς και απαγορεύσεις..

    Και κάτι άσχετο από τα παλιά που ξαναείδα είναι ο διάλογος Βαρουφακη με Τσόμσκι στη νεα Υόρκη. Κάτι που όλοι αξίζει να παρακολουθήσουν! Δυστυχώς χωρίς μετάφραση..

    Μου αρέσει!

  2. Παρακολουθώ καιρό το Βαρουφακη και εχω παρακολούθησει δεκάδες διαλέξεις /συνεντεύξεις /ομιλίες του. Ξέρω τι ακριβώς αντιπροσωπεύει, ιδιαίτερα τα δυνατά και αδύναμα σημεία του. Παρόλο που είμαι στρατηγικα αντίθετος απο μια σειρά αρχών και αξιωματων..

    Ο λόγος γι αυτό μου το σημείωμα αφορά δυο ακριβώς σημεία. Ίσως μπορούμε να τα συμπτυξουμε σε ενα: δυο χρόνια πριν μετα τα λεβεντικα τσαμικα και την αυτοπροβολη αρχισε ξαφνικά να χάνει την εμπιστοσύνη του απέναντι στο ιδιο το πανευρωπαϊκό εγχείρημα που ξεκίνησε αμφισβητωντας την οποια μετακαπιταλιστικη ενωμενη Ευρώπη από τα κατω μεσω βέβαια κυρίως συνεταιρισμων και οχι αναγκαίας οργανωμένης επαναστατικής βιας, τουλάχιστον σε οσα λέει σε μαζικά ακροατήρια σε πολύ σοβαρα δυτικά φορα και δεύτερον τελευταία μετα την κριση του covid και των περιορισμών /καταστολης που συνεπάγεται φαίνεται καθαρά μια πεσιμιστικη του προσέγγιση σε σντεπαναστατικη δυστοπια..

    Μπορεί να σημαίνει οτιδήποτε αυτό απο την άποψη η ιδιοσυγκρασια ενος ριζοσπάστη φιλελευθερου αστού, αλλα με ενδιαφέρει να εχω γνώμη απο όποιο σύντροφο/α ενδιαφέρεται (του Μαραγκού ιδιαίτερα) για το κατα πόσο πολιτικα η εκλογή για παράδειγμα Τραμπ, το 2008 και ο covid19 είναι στοιχεία μιας ενιαίας δυστοπης εποχής..

    Το παρακατω σχετικά πρόσφατο βίντεο που βάζει για πρώτη φορά μια γενική αυταρχικη δυστοπια είμαι σίγουρος ότι δεν έχει παρακολούθησει ούτε η γυναίκα του..

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s