Γιατί είναι σιωπηλή η Δυτική Όχθη;

2018_5-15-nakba-protest-wets-bank20180514_2_30353193_33709462

Ισραηλινές δυνάμεις ασφαλείας πυροβολούς Παλαιστίνιους που διαδηλώνουν κατά την 70η επέτειο της Νάκμπα στη Βηθλεέμ της Δυτικής Όχθης, 14 Μάη 2018 [Wisam Hashlamoun/Anadolu Agency]

του Αμπντούλ Σαττάρ Κασσέμ (Abdul Sattar Qassem)

Πηγή: https://www.middleeastmonitor.com/20180529-why-is-the-west-bank-silent

Μετάφραση Βαγγέλης Μαρινάκης, εισαγωγικό Λέων Κόκοτας – για το avantgarde

Η παρούσα και η προηγούμενη δημοσίευση είναι κείμενα που στέκονται κριτικά απέναντι στην πορεία και στις σημερινές εξελίξεις στο παλαιστινιακό κίνημα. Είναι ταυτόχρονα δυο κείμενα που με τον τρόπο τους βάζουν τον «πήχη», θέτουν τα ιστορικά όρια  του εγχειρήματος της εθνικής απελευθέρωσης της Παλαιστίνης, ενός εγχειρήματος με αστική ηγεμονία.

Από τα κείμενα λείπει ο παράγοντας «αραβικά καθεστώτα», λείπει ο παράγοντας «αιγυπτιακό εθνικό συμφέρον», «ιορδανικό εθνικό συμφέρον» κλπ, η αστική ηγεμονία δηλαδή στα γειτονικά αραβικά κράτη που σμιλεύτηκε με επιμέλεια από τον ιμπεριαλισμό ακόμη και στα πεδία των μαχών όταν χρειάστηκε ή με επιμέρους πολιτικές συμφωνίες  από τις ΗΠΑ.

Πάντως η κριτική αυτή δεν είναι καινούργια, είναι μια συζήτηση που διεξάγεται με πάθος, εντός του παλαιστινιακού κινήματος και πολλές φορές η πορεία αποφασίστηκε μέσω αιματηρών εμφυλίων. Από αυτή την κριτική προέκυψε η Φατάχ και η ηγεσία της Φατάχ εντός του παλαιστινιακού κινήματος, από αυτή την κριτική προέκυψαν οι διάφορες εκδοχές των λαικών μετώπων, από αυτή την κριτική προέκυψε η ηγεμονία του πολιτικού ισλάμ σε ένα σημαντικό τμήμα του κινήματος.

Στηρίζουμε ολόψυχα τον αγώνα των παλαιστινίων ενάντια στον ιμπεριαλισμό και την ισραηλινή αποικιοκρατία, διαδίδουμε όμως αυτές τις φωνές που στέκονται κριτικά απέναντι σε αυτό τον αγώνα από την πλευρά της ιστορικής του δικαίωσης, ιδιαίτερα σήμερα, που η προοπτική της ήττας φαντάζει τόσο κοντινή, όσο ποτέ στο παρελθόν.

___________________

Έλαβα ένα τηλεφώνημα από μια πολύ μορφωμένη και καλλιεργημένη γυναίκα που με ρώτησε για το μυστικό πίσω από τη σιωπή της Δυτικής Όχθης σχετικά με το δικαίωμα επιστροφής και τις πορείες που γίνονται στη Λωρίδα της Γάζας. Είπε ότι η Γάζα υποφέρει από δύσκολες συνθήκες διαβίωσης που επιβάλλονται από την πολιορκία, ενώ η Δυτική Όχθη υποφέρει με διαφορετικό τρόπο, παρά τις καλύτερες συνθήκες διαβίωσης σε σύγκριση με τη Γάζα. Γιατί λοιπόν, ρώτησε, αναλαμβάνει η Γάζα δράση με σθένος, αποφασιστικότητα και δέσμευση, ενώ η Δυτική Όχθη ίσα που κινητοποιείται; Το επιχείρημά της είναι ότι υπάρχουν αρκετοί λόγοι για να παρακινήσουν το λαό της Δυτικής Όχθης να αναλάβει δράση για την υπεράσπιση των δικαιωμάτων του παλαιστινιακού λαού, και ήθελε μια ακριβή και στοχευμένη απάντηση.

Η απάντηση είναι ότι πολλά από τα εμπλεκόμενα μέρη, αρχής γενομένης από την Παλαιστινιακή Αρχή, το Ισραήλ και τις ΗΠΑ, εργάστηκαν από την ίδρυση της Παλαιστινιακής Αρχής για να υποσκάψουν και να καταστρέψουν την παλαιστινιακή εθνικιστική κουλτούρα και το ηθικό σύστημα αξιών του παλαιστινιακού λαού στη Λωρίδα της Γάζας και τη Δυτική Όχθη. Αυτό πέτυχε τη Δυτική Όχθη, αλλά το γεγονός ότι η Παλαιστινιακή Αρχή έχασε τον έλεγχο στη Λωρίδα της Γάζας γλίτωσε σε μεγάλο βαθμό την περιοχή από το σαμποτάζ αυτό.

Η εθνικιστική κουλτούρα εξακολουθεί να είναι πολύ ζωντανή στη Γάζα, μαζί με μια αίσθηση εθνικής ευθύνης και δέσμευσης, αλλά αυτή η κουλτούρα έχει δεχθεί σοβαρό πλήγμα στη Δυτική Όχθη. Υπήρξαν τρεις διαδοχικοί πόλεμοι κατά της Γάζας, συνοδευόμενοι από μαζικές δολοφονίες και τεράστια καταστροφή, αλλά η αλληλεπίδραση άλλων λαών με τη Γάζα έχει υπάρξει μεγαλύτερη σε σχέση με τη Δυτική Όχθη. Η Γάζα έχει πολιορκηθεί εδώ και χρόνια και ο λαός της υπομένει μεγάλες δυσκολίες, αλλά η Δυτική Όχθη είναι συνεργός του αποκλεισμού.

Οι διάφορες προαναφερθείσες δυνάμεις έχουν εργαστεί με διάφορους τρόπους για να καταστρέψουν τον εθνικό ψυχισμό του λαού, ιδιαίτερα στη Δυτική Όχθη, και να τον απομακρύνει από τις εθνικές ανησυχίες. Ένας από αυτούς τους μηχανισμούς είναι η πολιτική διαφθοράς που υιοθέτησε η Παλαιστινιακή Αρχή, η οποία έχει αποτελέσει αντικείμενο συνεχούς κριτικής από την ίδρυσή της. Όποιος θέλει να καταστρέψει μια κοινωνία χρειάζεται μόνο να χτυπήσει τον ιστό  της, κυρίως τον κοινωνικό και ηθικό ιστό.

Η αποστολή της διαφθοράς είναι να οδηγήσει τους ανθρώπους στην παραβίαση των εθνικών αξιών, των νόμων και των εθίμων και να αναπτύξει μια νοοτροπία πανουργίας, η οποία περιλαμβάνει την προσπάθεια να κερδίσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο από άλλους αδίκως, χωρίς να είμαστε νομικά υπόλογοι. Εάν ο επικεφαλής του σπιτιού είναι διεφθαρμένος, τότε πρέπει να περιμένουμε από άλλους να κλίνουν προς τη διαφθορά. Οι άνθρωποι λένε αν η γη είναι γεμάτη από κλέφτες, γιατί να μην γίνω απλώς κλέφτης και να ανακουφίσω τον εαυτό μου από τη θλίψη της εργασίας και της παραγωγικότητας;

Η διαφθορά έχει εξαπλωθεί ευρέως σε επίπεδο επισήμων, και σε λαϊκό επίπεδο άρχισε να μιμείται τους ηγέτες της, οι οποίοι ισχυρίζονται ότι είναι πατριώτες. Η κουλτούρα του αγριανθρωπισμού, η οποία περιλαμβάνει εκφοβισμό, τρομοκράτηση και εκβιασμό άλλων, έχει εξαπλωθεί σε διάφορα χωριά και πόλεις και συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Λόγω των επανειλημμένων επιθέσεών τους στους πολίτες, πολλοί κακοποιοί έχουν αποκτήσει πλούτο και επιρροή στην κοινωνία και στον κόσμο της εγχώριας οικονομίας.

Το εκπαιδευτικό σύστημα επιτέθηκε επίσης για να εξαλείψει την εθνική πτυχή από την εκπαίδευση και τη διδασκαλία, και να στρεβλώσει την ιστορία και τη θρησκευτική ιδεολογία για να ευχαριστήσει τους Σιωνιστές και να ανταποκριθεί στις συνθήκες των Ευρωπαίων και των Αμερικανών. Οι λαοί της Δύσης οι οποίοι εγκαθίδρυσαν  το Ισραήλ και εκτόπισαν τον λαό μας είναι εκείνοι που έχουν υπαγορεύσει τα εκπαιδευτικά μας προγράμματα σπουδών, τα προγράμματα των μέσων ενημέρωσης και ακόμη και πολλούς από τους νόμους μας με τα χρόνια. Δούλεψαν να αποκλείσουν τις εθνικές και πατριωτικές ιδέες και τα εθνικά καθήκοντα από αυτές τις πλατφόρμες.

Ο πιο αποτελεσματικός μηχανισμός για την κάμψη της βούλησης του λαού είναι χτυπήσεις τη σιγουριά του λαού σχετικά με τις συνθήκες διαβίωσης και την οικονομική τους κατάσταση. Με την ενθάρρυνση των Σιωνιστών και των Αμερικανών, η ΠΑ έχει συνδέσει την επιβίωση ενός μεγάλου αριθμού ανθρώπων με τα εισοδήματά τους, τα χρήματα για τα οποία αρχικά προέρχονταν από το εξωτερικό. Αυτό ανάγκασε τους εργαζόμενους να προσέχουν τι λένε ή κάνουν, ώστε να μην συμμετάσχουν στην  αντιπολίτευση ή να μην καταφύγουν στην ενεργό δράση σε ζητήματα που δεν εγκρίνουν οι Ισραηλινοί. Ως εκ τούτου, κάθε εργαζόμενος θα ήταν αναγκασμένος να προσέχει, γνωρίζοντας ότι υπήρχαν παλαιστινιακές και ισραηλινές υπηρεσίες ασφαλείας που παρακολουθούν τον ίδιο και μαθαίνουν τα νέα και τις δραστηριότητές του. Τότε έγιναν διαθέσιμες οι τραπεζικές διευκολύνσεις στους ανθρώπους, ένας μεγάλος αριθμός ανθρώπων έπεσε στο χρέος και αναγκάστηκε να σκέφτεται πάντα πώς θα εξοφλούσε τα χρέη και πώς θα διαχειριζόταν τα μηνιαία έξοδά του για να αγοράσει μια φρατζόλα ψωμί. Τι μπορούμε να περιμένουμε, αφού ο βιοπορισμός των ανθρώπων συνδέεται με τη βούληση του εχθρού;

Από την άλλη πλευρά, ήταν απαραίτητο οι άνθρωποι να αισθάνονται ένα είδος ευλογίας και πολυτέλειας σε σύγκριση με τη Λωρίδα της Γάζας. Οι ευρωπαϊκές χώρες άνοιξαν τα χέρια τους σε ΜΚΟ και προσέλαβαν χιλιάδες ανθρώπους. Χρηματοδότησαν επίσης διάφορα πρότζεκτ, συμπεριλαμβανομένων υπηρεσιών και έργων παραγωγής. Οι Αμερικανοί έκαναν το ίδιο μέσω της USAID.

Οι άνθρωποι στη Δυτική Όχθη άρχισαν να τρώνε Kit Kat ενώ ο λαός της Γάζας δεν μπορούσε να βρει za’atar (θυμάρι) και ελιές. Θα επιστρέψοει ο λαός της Δυτικής Όχθης στις πατριωτικές και εθνικές ευθύνες του, θυσιάζοντας έτσι την καταναλωτική κουλτούρα που αναπτύχθηκε μέσα του; Μια καταναλωτική κουλτούρα έχει αναπτυχθεί στη Δυτική Όχθη, τρώει τον εθνικό πολιτισμό, αντικαθιστώντας τις εθνικές ανησυχίες πολλών ανθρώπων με προσωπικές ανησυχίες. Είναι αλήθεια ότι οι πολίτες της Δυτικής Όχθης συνειδητοποιούν τη δυσκολία της κατάστασης στη Λωρίδα της Γάζας, αλλά η πλειοψηφία τους είναι ικανοποιημένοι απλώς με το να εκφράζουν τη θλίψη τους για αυτό που συμβαίνει.

Γι’ αυτό η Δυτική Όχθη είναι σιωπηλή, και είμαι βέβαιος ότι άλλοι θα προσφέρουν και άλλους λόγους που θα συμπληρώνουν εκείνους που ανέφερα. Η Δυτική Όχθη βιώνει μια εθνική τραγωδία, αλλά η κουλτούρα κατανάλωσης και επιείκειας που επικρατεί επί του παρόντος θα αλλάξει αναπόφευκτα. Ωστόσο, δεν υπάρχει ελπίδα αλλαγής, όσο η ηγεσία του Όσλο ελέγχει τον λαό.

_______________

Το άρθρο αυτό εμφανίστηκε για πρώτη φορά στα αραβικά στο Παλαιστινιακό Κέντρο Πληροφοριών (Palestinian Information Centre) στις 28 Μαΐου 2018.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s